Nuffnang Ads

Tuesday 17 January 2017

HONEYMOON DI BUKITTINGGI-PADANG, INDONESIA PART 2

ok....bertemu lagi kita...cehhhh...hahah

part 2 ni...ialah hari ke-2 kami di bumi Indonesia...

this is my morning view dari bilik...masyaAllah punya cantik...

malam tu tido lansung tak buka ekon k...aku terlupa nk tutup rapat tingkap tu...dia punya sejuk sampai mengigil and naik bulu roma...hahhaha....depan bilik aku ni sekolah..jadi dengar la budak2 berhimpun apa semua...tengok dari bilik..memang menyeronokkan...

ok... we had a long day....
kami bersiap..kira2 berapa lagi duit rupiah yang tinggal untuk dijolikan...😋😋

turun bawah sarapan...sedap boleh tahan juga makanan hotel ni...pekerja pun peramah..

setelah itu, kami berangkat ke Puncak Lawang cadangnya...untuk tengok pemandangan Tasik Maninjau...biasa aku baca blog2 diorang melalui keluk 44 la apa semua kan? aku tak..sebabnya jalan memang dah sedia maklum mendaki bukit...lepas tu macam berpusing sikit..jadi otak aku masih tak dapat nak balance lagi..aku minta tak mau jalan pening2...tapi nak nice view...

so this supir bawa kami ke puncak lawang....



sebelum ke puncak lawang...kami ke LOBANG JEPANG... dikhabarkan lubang itu wujud kerana pihak jepun nak spy bukittinggi sebelum dia serang..ramai juga buruh paksa dan juga yang diseksa...nanti aku uplod video penerangan pakcik yang bawa kami tour kat dalam lobang tuh. dalam tu lengkap tempat penyeksaan semua...dan paling sadis bila ada yang diseksa, mati..mayatnya dicampak ke dalam satu lubang yang menghala ke sungai...


bayangkan lah..air gunung....sejuk nya jangan cakap la...cerita rahsia lubang jepang ni terbongkar saat orang yang diseksa tu, askar jepun ingatkan dah mati. Tapi rupanya dia pengsan je. Bila dia dihanyutkan ke sungai..kene air sejuk, dia tersedar dan mencari bantuan. Setelah itu..askar pakatan pun serbu lobang tu...TAPI.... ada 2 kemusykilan yang masih belum terjawab sampai kini...

1. lobang tu digali sekitar 9km keseluruan kalau tak silap...namun..tanahnya dibuang kemana? pihak geologi pun tak dapat buktikan ke mana mereka buang. sebabnya tahan tempat mereka gali tu memang lain dengan tanah sungai...

2. yang ni..korang kene pegi sana and find out apa yang misteri nya...hehhehe


****************************************************************************

sebelum berangkat ke Puncak Lawang, yan ajak kami tinjau kawasan bukit dan sungai kat area lobang jepang tuh....sungai dimana mayat dihanyutkan...

gambar banyak dalam henpon laki aku..nanti aku minta...aku masukan sini..jadi korang boleh imagine hehhe

sebelum ke Puncak Lawang kami singgah di satu kedai ni, jual barangan kulit.murah dan berkualiti...sebelahnya ada kedai minum kata Yan. Dia ajak minum dulu..tau tak air apa? air teh susu + halia+telur dan perah limau nipis..kacau dengan kayu manis... laki aku pun cuba la...dia kata sedap...ohhmaiiii..tak sanggup mak...
tapi demi menjaga hati....mak rasa juga sesudu...
aku pilih kopi o dengan kayu manis...terus jatuh cinta..sedap...akan ku repeat di rumah..tapi entah bila hahhahah 


rasanya korang boleh teka mana satu yang campur telur...


ni dua adalah pemandangan kat tempat minum tu...cantik menarik kau memang debom!haha...

dah habis aku joli duit malaysia...aku borong barang kat kedai kulit tu...rasa nak nangis...tapi takpe..aku muhasabahkan diri bahawa duit bole dicari..pengalaman tak mampu dibeli..ceeewaahhh sebab rasa bersalah menebal dalam hati banyak habis duit...huwaaarggggg....

tiba lah kami di puncak lawang.....jeng jeng jengggg.....

naik atas dengan jayanya...alamakkkkk...nampak lagi orang jual durian besar2...laki aku ajak naik atas..tak bagi juga makan...dikhuatiri panas hehhehe...naik juga lah..syok sangat pemandangan..dengan angin yang kuat..sejuk..atas tu ada la tempat boleh buat flying fox bagai...ikut hati memang nak je..sebab rindu zaman lasak2 dulu..laki aku tak bagi..takut ada bby kihkihkih...

*gambar akan aku tepek nanti...aku da minta laki aku wasap..ermm tak online lagi beliau...





ni waktu nak mendaki ke atas..ecehh mendaki lah sangat...tapi DIINGATKAN SUPAYA BERHATI2 YE...ADA  BUDAK JATUH..DAN KUKU KAKI DIA TERMASUK KAYU..ERRR..tak reti nak explain..tapi separuh juga terpacak kayu tu dalam kuku kaki dia...meraung nya tu...buat aku yang orang tu ni rasa nak terkucil..kompem sakit!!

ok...ni lah tempat kalau korang nak merasa beraktiviti lasak sikitttt....flying fox ke..ada la beberapa aktiviti




sepanjang perjalanan..mulut Yan tak berhenti bercerita itu ini..memang menarik lah..sebabnya aku dengan suami mmg suka bab2 sejarah atau ambil tau apa2 pasal sosia budaya tempat orang lain...
aku minta Yan berhenti tempat orang proses gula melaka dari tebu...ehhh...ke gula merah? ermmmm gula melaka yang dibeli dari indonesia..korang harus beli ok..sedap sangat...lembut dan berlemak...






aku pun beli la dalam 10keping...aku minta 1 free,,,heheh aku bab2 minta free memang muka tak malu...dan abang tu pun bagi free...aku pun pulang dengan hati gumbirak...

on the way turun, yan ajak singah makan tengahari...wwuuuuu best giler...pengalaman makan tengahari kat tepi sawah yang menguning dna hijau..dengan suhu rendah perghhhh heaven..rasa taknak balik...hahahhah


ok...dah abis makan....Yan tanya..akak nk singgah mana2 tak? tengok kain ke..atau apa2...atau ada request nak ke mana?

aku singgah satu kedai ni..tapi apa yang dicari tak jumpa..aku minta yan hantar balik hotel..nak rehat...
malam tu kami nak repeat ke Jam Gadang sebab tak sempat beli lagi fridge magnet....

ok....jumpa nanti kat part 3 ok..lebih menarik sebabnya...iols sempat posing dengan baju pengantin minang...hahha...dan jangan lupa...kalau nak ke Minang...ambil pakej dengan Yan..insyaAllah puas hati...saya akan sertakan no wasap beliau kat part last nanti..sebab nak korang baca kemana yan bawa saya hehhe....

No comments :

Post a Comment