Nuffnang Ads

Saturday 14 January 2017

HONEYMOON DI BUKITTINGGI-PADANG, INDONESIA PART 1

HIII SEMUA ASSALAMMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..

berhabuk....berkurun tak pernah update...
tapi disebabkan baru-baru ni...ada pergi sambut our 2nd anniversary kat bukittingi-padang, saya nak review sikit lah...

ehhhh 5 hari 4 malam..boleh ke review sikit? ahahha....
yang penting..memang best..happy...hilang semua masalah dunia ok...

ok...ramai yang cakap..kenapa pergi berdua? berani nya...kan bahaya apa semua..
ye...ada betulnya...
tapi kan..ada ke orang honeymoon bawa mak atau mertua hahahahha....
kalau dekat2 ok lah kot...kalau jejauh macam ni...second time boleh ler...

saya dapat nombor budak tourist guide ni dari google juga...asalnya saya dah ada deal dengan sorang ni...tapi bila henpon rosak...tukar henpon baru.habis semua hilang..cari punya cari..dah tak jumpa...so, saya pun ada la co-insidently terjumpa seorang ni bernama YAN....

so far, pakej yang ditawarkan pun menarik...dan harga berbaloi...
saya memang dah booking tiket awal dalam bulan 7 2016 macam tu...this is my first time naik kapalterbang ok..gayat jangan cakap lah...
waktu kapal nak berlepas...aku gengam peha laki aku sampai berlebam hahhaha...
maapkan isterimu ini..gayat ok..lagi2 bila kapal tu macam nak belok ke...dia ambil site sikit...perghhhhh dupdap..dupdappp...

ok, dari JB ke KUL malam..so malam tu kami baring2 kat airport je lah...sebab flight ke padang awal pagi dalam jam 7.50 macam tu...sampai je padang, korang kene cepat2 tukar jam korang ye..sebab masa di sana lewat satu jam berbanding Malaysia..



sampai kat saya Yan dah menunggu sambut kehadiran kitorang....

aku dah mabuk2..jet lag...aku terus minta yan bawa pergi minum kopi pekat...hahha macam orang tua sangat kan...selera kopi o..kiki...

HARI PERTAMA..

hari pertama, yan bawa kami terus ke Bukittinggi...dijadualkan bermalam di Bukittinggi (BT) 2 malam dan Padang (PG) 2 malam...

menu pertama aku di bumi PG adalah Soto nasi...ok..soto nasi ni bukan macam soto nasi himpit, kalau soto nasi himpit nama mmg nasi himpit..ni memang soto nasi..dan satu lagi,,setiap makanan di sini memang dihidangkan sekali keropok dan juga air masak. ok, kat Malaysia..ais kosong paling susah nak buat ea...kalau minta kat mamak..boleh buat gadoh...hahhaha

ni nasi soto

ini lontong, nasi himpit

dan kopinya...memang pekat..hilang tersu jet lag aku...hehhehe....

Yan ni peramah orangnya, nampak lurus hahahha...tapi yang penting berbudi bahasa. ya aku tau sebab kita dah bayar kan untuk perkhidmatan dia. Jangan silap ye..sebab ada juga tourist guide yang tak menyenangkan...

kami teruskan perjalanan ke BT...

sebelum sampai ke destinasi, kami singgah di Air Terjun Anai..tinggi,,,airnya sangat laju..ramai yang ambil gambar...kami ambil gambar,,,ermmm hasilnya...hahhaha korang tengok lah sendiri 


ada gambar lain..tapi takpela...simpan aje hehhehe korang tengok yang ni je...

ini gambar pengarang jantung hati aku...dengan Yan (baju kotak-kotak)...gambar aku...biarlah rahsia...ceehhh hahhaa

ok...dah puas bertolak-tolak waktu ambil gambar kat air terjun (tipu je..hehhe) kitorang bergerak semula..sebenarnya mata aku dah mula rambang tengok souvenir kat situ...laki aku cepat2 tarik tangan aku..dengki betul beliau..hurmmm

yan bawa kami singgah di satu kedai/kilang/butik kain sulaman terbaik katanya...PANDAI SIKEK nama tempat tu...kat situ memang kau rasa nak tidur terus..sebab tak tau nak pilih yang mana.. nasib la ada laki aku..kalau tak...pagi tu sampai kedai tutup pun tak habis aku pilih lagi hahha...pilih je..beli? hehhe beli lah juga.... cantik2 ok....harga pun ok lah..korang kene pandai pilih...ada yang sama je design dengan Malaysia punya..cuma alasan mereka ni pakai tangan buat kak...

disebabkan aku ni bukan mahir bab2 macam tu..kolo depa tipu pun..aku bukan tau hehehhe....

laki amek gambo curi sebab tak puas hati aku da sejam tak berganjak hahhaha

ni antara yang aku beli kat sana..harga dalam rm80 macam tu...kat bahagian tangan pun ada kait juga..cantik la pada aku..tapi tak tentu pada mata orang lain..jadinya..selamat memilih hehhee

Perjalanan diteruskan....berikut adalah pemandangan menarik pada mata aku...ermmm harap korang pun terpengaruh la dengan henpon tak berapa nak canggih ni...kat mata memang cantik..SubhanAllah.....tak terungkap...indah...pemandangan dengan suhu yang 22c...nyaman....





aku ada senarai pendek beberapa fakta menarik disini...hahha harap jangan kecam...

Nah share sikit pasal tempat ni...KOTA BUKITTINGGI,MINANGKABAU

1. Kampung nya dikelilingi air dari gunung...setiap pagi penduduk kampung akan cuci baju ramai2 kat kolam2 tadahan diorang macam dalam video

2. Jam 12 waktu dengar bilal mengaji kat masjid...semua berpusu2 ke masjid..which is aku hnaya akan nampak pemandnagan tu kat malasyia waktu pagi raya dan waktu ramadhan je...

3. Buah buhan dia kira ikut biji..ehh aku citer pasal durian dia yg besar ok..lbh kurang rm15 sebiji. Puas koo..manggis pun besar dan segar2

4. Kat sini diorang ada kolam ikan..yang penduduk kg jaga..diorang hanya dibenarkan amek hasil 3 bulan sekali waktu ikan dah matang..dan mereka semua sepakat..harmoni gtu.  

5.kat malaysia..biasa kan org bawa kucing jalan2 naik motor? Kat sini diorang bawa anjing yg besar gedavak tu jalab2 naik motor. Haa tekejut beruk aku 😹😹 tujuannya ajar anjing pergi berburu. Kalau da bijak..nanti boleh jual mahal. .kat malaysia awek perasan cun je jual mahal ..kikiki. .


6. Diorang kat sini memang mngerikan..selit2 bawa motor...main laju je...tapi sini kalau hon tu mmg kebiasaan...tapi diorang tak marah .kalau malaysia..mau dah jadi gado kalau asyik hon..hehehe

************************************************************************************************************

Sebelum kita cek in hotel, singgah kat satu tempat ni...namanya...Minangkabau village ,tempat di kota padang panjang...

waktu kami tiba..hujan mula gerimis sikit-skit...perghh sejuk ok....
ada orang jual jagung bakar..sebenarnya aku nak sangat makan...tapi sebab teruja sangat...eksited + birah sangat nak berjalan..terlupa nak makan dah hahha..kalau setiap hari begini kan bagus,...tentu aku dah bole kurus dengan jayanya..okbai..




ok...penggunaan fish eye...GAGAL...kabur..hahhah nampak tak...jarang selfie... (acah-acah suci sangat hahahhaha)

ok...tiba di kota BT...aku minta cek in hotel sebab dah penat dan badan dah rasa berlengas sangat... Yan ajak makan dulu...dan haruslah...NASI PADANG...

 korang jangan risau...kalau ambil pakej dengan YAN harga berbaloi...makan pun semua tempat boleh dikatakan standard restoran...melaikan kau sendiri minta makan makanan tepi jalan...

Yan tempatkan kami di hotel baru...cantik..taraf 3 bintang kot kalau tak silap...


Hotel Mersi kalau tak silap namanya...best hotel ni...hotel baru kan hehhee

Malam tu, Yan ajak keluar..pusing pusing JAM GADANG....itu pun selepas makan malam...
sakit hati aku...gambar ayam penyet tu..ayam besar potong 4..sekali dapat ayam potong 12...hahahha wa kene beb..

aku tanya...kenapa gambar besar...bila sampai kecik? aku tanya..harga sama ke?
dia jawab memang begini buk...bila aku tanya bab harga..dia kata harga sama..hampehhhh

lepastu dia asyik pandang aku je kan..memang la..aku sakit hati tau..menipu betul...

ehhh dah,,jangan bebel...hahahha ni gambo kat JAM GADANG atau dikenali kat malaysia something like dataran yang da jam besar....



amboiii bukan main lagi ambil gambo dengan kuda...

kat sini banyak kedai jual souvenir..baju dan banyak lagi...korang pilih lah mana yang berkenan di hati ye...

ok sampai sini dulu FIRST DAY...nanti sambung lagi...nak balik kerja dah..bai hehehhe

No comments :

Post a Comment